Blogi

 

 

 

 

 

Kohtaamisia uudessa tabloidissa

ke 28. helmikuuta 2018 12.14.00

Henna Kiikka
markkinointi- ja tuotekehityspäällikkö


Kun Helsingin Sanomat ilmoitti siirtyvänsä tabloid-kokoon vuonna 2013, alkoi julkinen spekulointi. Odotettiin, että jo seuraavina viikkoina muut sanomalehdet kiiruhtavat ilmoittamaan siirtymisistään pienempään lehtiformaattiin. Aivan niin vikkeliä eivät päätökset onneksi olleet. Näin suuri muutos tulee ajaa eteenpäin asiakas huomioiden. Luulen, etteivät pelkät ”Hesarin imussa” toteutuneet muutokset olisi olleet kovin asiakaslähtöisesti toteutettuja. Olemmekin siirtyneet kohti uutta kokoa hiljalleen ja harkitusti - lukijoidemme ja yritysasiakkaidemme ääntä kuunnellen. Vuosien aikana ovat lukijat saaneet rauhassa tutustua sanomalehdille ja etenkin maakuntalehdille tuntemattomampaan formaattiin, joka kuitenkin on lukijoille tuttu iltapäivälehtikokona. Tähän yhteyteen ovat liittyneet myös osa lukijoidemme peloista: eihän sisältö muutu iltalehtimäiseksi? Huoli tosin on ollut turha, sillä maakuntalehtiemme tärkein ydinpalvelu on tuottaa lukijoillemme journalistisesti laadukasta ja luotettavaa sisältöä. Tähän perustuu läheinen ja tiivis lukijasuhteemme, jota emme ole rikkomassa.

 

”Olemmekin siirtyneet kohti uutta kokoa hiljalleen
ja harkitusti - lukijoidemme ja yritysasiakkaidemme
ääntä kuunnellen.”

 

Vielä muutama vuosi sitten lukijamme eivät olisi olleet niin myötämielisiä muutokselle kuin mitä tänä päivänä tulokset osoittavat. Lukijoidemme ja yritysasiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden huomioiminen on ollut ensisijaisen tärkeässä roolissa projektin aikana. Sitä helposti ajattelee, että muutos koskee ainoastaan lehden kokoa. Mutta mihin kaikkeen koon muutos vaikuttaakaan? Miten journalistinen sisältö asetellaan lehteen? Kärsivätkö kuvat koon pienentymisen vuoksi? Saadaanko ilmoitukset aseteltua järkevästi lehden sivuille? Millainen muutos tabloid on yritysasiakkaillemme? Varsinainen uutuus se ei kokonsa puolesta valtakunnallisille ilmoittajille ole, mutta maakunnallisille saattaa olla.

 

”Lehti ei kykenisi muodostamaan samanlaista 
suhdetta tilaajiinsa ilman mainossisältöä.”

 

Kuten mainitsin, on muutosta viety eteenpäin harkitusti. Jatkossa lukijalla on käsissään yksi(osainen) ehjä kokonaisuus, joka on helppo lukea alusta loppuun. Uusi rakenne mahdollistaa selkeämmät juttukokonaisuudet ja -osiot. Ne helpottavat hahmottamista ja lukemista, mitkä taasen vaikuttavat lehden parissa vietettyyn aikaan ja lukukokemukseen. Yksiosainen lehti ja uudistettu rakenne tarjoavat ilmoitustilaa ja entistä erottuvampia mainospaikkoja. Ilmoituspaikat ovat moduloituja ja erottuvat paremmin omina kokonaisuuksinaan toimituksellisesta aineistosta. Kannattaa tutustua uuteen mediakorttiimme, jossa esitellään muun muassa täysin uudet Premium-paikat. 

Ilmoitusten huomio koetaan paremmaksi tabloid-formaatissa, kuin suurilla broadsheet-sivulla. Toki ilmoituksen koolla on vaikutusta huomioarvoon, mutta myös pienemmällä koolla voidaan saavuttaa hyviä tuloksia, kun panostetaan mainoksen sisältöön ja visuaalisuuteen. Lukijat lukevat mainoksia. Lehti ei kykenisi muodostamaan samanlaista suhdetta tilaajiinsa ilman mainossisältöä. Se koetaan tärkeäksi kanavaksi hakea ja saada tietoa alueen yritysten tarjoamasta. Tutkimusten mukaan ilmoituksia luetaan jopa tarkemmin kuin ennen, sillä kymmenessä vuodessa lukemistarkkuus on noussut lähes 10 %, mainoksista pitäminen on vuosien mittaan kasvanut ja mainosten huomioarvo on hyvin pitänyt pintansa (Lähde: Kärkimedia Paneeli).

 

”Projekti on haastanut meidät kaikki, jotka 
olemme uuden lehden parissa tehneet töitä.”

 

Projekti on haastanut meidät kaikki, jotka olemme uuden lehden parissa tehneet töitä. Se on varmasti haastanut myös lukijamme sekä yritysasiakkaamme, jotka ovat osallistuneet lehden suunnitteluun lukija- ja yritysraadeissa. Olen aidosti ylpeä siitä, että olemme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa saaneet rakennettua jo nyt upean uuden kokonaisuuden! 

Ensimmäiset tabloid-kokoiset lehdet tipahtavat postilaatikoihin jo tällä viikolla: Pohjalainen 15.2. ja Ilkka 16.2. Vaikka kyseisten päivien lehdet jaetaan tabloidina, on kyseessä vielä mallilehti, jolla on tarkoitus testata omien prosessiemme toimivuutta sekä kerätä asiakkailtamme palautetta, joiden perusteella voimme tehdä vielä muutoksia ennen lopullista siirtymistä tabloid-formaattiin (maaliskuussa). 

Nautinnollisia hetkiä mallilehtemme parissa!